Nimimerkki ”Teot” kysyy: ”Raamatussa sanotaan, että omat hyvät tekomme ovat kuin ”saastaiset vaatteet” (viittaus omavanhurskauteen). Toisaalta myös sanotaan että Jeesus on valmistanut meille hyviä tekoja joita uskovina saamme tehdä. Ovatko nämäkin teot ”saastaisia vaatteita” vai ovatko ne ”puhtaita” jos ne tehdään uskossa Jeesukseen? Kiitos:)”

 

Vastaus

 

Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. Viittaat saastaisilla vaatteilla varmaankin Sakarjan kirjan kohtaan 3:3–4: ”Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään. Enkeli sanoi palvelijoilleen: ´Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään.´ Sitten enkeli sanoi Joosualle: ´Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin.´” (Kirkkoraamattu 1992).

 

Raamatussa tosiaan muutenkin käytetään vaatteita vertauskuvana sille vanhurskaudelle ja pyhyydelle, jonka Jumala ihmiselle lahjoittaa. Tuo Jumalan lahjoittamasta pyhyydestä myös kumpuaa aidosti hyviä tekoja. Kuten esimerkiksi apostoli Paavali sanoo kirjeessään Galatalaisille (5:22–23):

 

”Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.” Pyhä Henki siis puhdistaa ihmisen sisintä pahuudesta ja sen seurauksena ihminen pystyy tekemään myös aidosti hyviä tekoja (joita ei motivoi esim. itsekkyys, vaan aito halu auttaa). Näitä Pyhän Hengen voimasta syntyneitä tekoja ei voi siten mielestäni mitenkään kutsua saastaisiksi.

 

Toisaalta me kristityt emme täysin vapaudu pahuudesta vielä tämän elämän aikana ja meissä vaikuttaa myös itsekäs luontomme. Sen vuoksi osa teoistamme eivät ole välttämättä Pyhästä Hengestä ja joskus ne voivat olla myös saastaisiksi tulkittavia. Pyhittyminen onkin tulkittava prosessiksi, joka on alkanut jo tässä ajassa Jumalan sanan ja sakramenttien (eli kaste ja ehtoollinen) kautta ja Pyhän Hengen voimasta, mutta prosessi täydellistyy vasta tulevassa elämässä.

 

Tässäkin elämässä on kuitenkin tärkeää tukea hyvyyden ja pyhyyden kasvamista itsessä esim. hoitamalla hengellistä elämää (mm. rukoilemalla, Raamattua lukemalla, osallistumalla messuun sekä pyrkimällä hyvyyteen ja hyvin töiden tekemiseen). Vaikka matkamme pyhyyden tiellä onkin vielä epätäydellistä tässä ajassa, Jumala kuitenkin armahtaa meidät Kristuksen tähden.

 

Entä sitten ei-kristittyjen tekemät teot? Ovatko ne täysin saastaisia? Vaikka ihmisellä ei olisikaan Pyhää Henkeä, en uskaltaisi tai voisi sanoa kaikkia hänen töitään saastaisiksi. Tiedän esimerkiksi monia ei-kristittyjä, jotka ovat tehneet paljon hyvää. Tähän suuntaan myös kirjoittaa apostoli Paavali Roomalaiskirjeessään (2:14–15):

 

”Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä.”