Nimimerkki ”S&P” kysyy: ”Minkä vuoksi kansa kääntyi Jeesusta vastaan? Kansa hurrasi, kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin. Vähän myöhemmin kansa vaati Jeesuksen ristille ja Barabbaan vapaaksi. Oliko kyseesä samat ihmiset? Ja miksi he halusivat Barabbaa vapaaksi?”
Vastaus
Esimerkiksi Luukaan evankeliumissa Jeesus opettaa sekä myös puhdistaa temppelin rahanvaihtajista sen jälkeen, kun hän on ratsastanut Jerusalemiin. Luukkaan evankeliumissa myös kerrotaan, että Jeesuksen tieltä raivaamista ei suunnitellut ns. tavallinen kansa, vaan ylipapit ja lainopettajat. Luukkaan mukaan he pelkäsivät kansaa eli todennäköisesti Jeesuksen suurta kansansuosiota ja sitä, mitä se tulisi aiheuttamaan Israelissa ja vaikuttamaan pidemmällä tähtäimellä esimerkiksi heidän asemaansa. Varmasti asiaan vaikutti myös se, että Jeesus oli myös kritisoinut heidän toimintatapojaan.
Kun Jeesusta kuulustellaan, lainopettajat ja ylipapit pitävät Jeesuksen rikkomuksena sitä, että Hän väittää olevansa Messias sekä kieltää maksamasta veroa Rooman keisarille. Israelhan oli tuohon aikaan roomalaisten miehittämä alue, joten ylipapit ja lainopettajat vetosivat siihen, että Jeesus on rikkonut myös Roomaa vastaan. Evankeliumeiden mukaanhan Jeesus ei kieltäytynyt maksamasta veroa keisarille, vaan kehotti antamaan Jumalalle sen, mikä Jumalalle kuuluu, ja keisarille sen mikä keisarille kuuluu eli rahan, johon oli painettu keisarin kuva.
Näin ollen evankeliumeiden mukaan Jeesuksen kuolemaa halusivat papillinen ylimystö, eikä ns. tavallinen kansa. Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa tosin todetaan, että ylipapit ja vanhimmat yllyttivät väkijoukkoa pyytämään Barabbaan vapaaksi ja ristiinnaulitsemaan Jeesuksen. Oliko tuo väkijoukko samaa kuin se, joka hurrasi Jeesukselle? Sitä on vaikea tai jopa mahdoton sanoa. Jos Jeesuksen ristiinnaulitsemista vaatineessa väkijoukossa oli kuitenkin niitä, jotka Hänelle palmusunnuntaina hurrasivat, se todistaa sen, mikä usein tapahtuu muutenkin tässä maailmassa. Silloin kun joku menestyy, hänellä riittää ystäviä. Sen sijaan tappion, kärsimyksen ja häpeän keskellä ovat todelliset ystävät vähissä.