Matti kysyy: ”Mikä oli Jeesuksen suhde alkoholiin?”
Vastaus:
Viini oli Jeesuksen aikoihin yleisesti käytössä Lähi-idässä ja Rooman valtakunnassa. Jeesus ei puhunut hirveästi alkoholista. Jotain voimme kuitenkin päätellä hänen asenteestaan evankeliumeista. Merkittävin kuvaus tästä aiheesta löytyy Johanneksen evankeliumin toisesta luvusta (jakeet 1–12), jossa Jeesus osallistuu Kaanaassa pidettyihin häihin. Tuolloinhan juhlajuoma eli viini loppuu kesken. Silloin Jeesuksen äiti pyysi tältä apua ja Jeesus muutti kuusi isoa astiallista vettä hyväksi viiniksi. Kyse oli Jeesuksen ensimmäisestä tunnusteosta, jolla hän ilmaisi olevansa Messias ja vahvisti opetuslasten uskoa häneen.
On myös hyvä huomata, että häissä juotiin poikkeuksellisen paljon viiniä eli kyse ei ollut tavanomaisesta illanvietosta. Jeesusta ei voi sen vuoksi pitää kannustajana juopottelevaan elämäntyyliin. Itse asiassa Luukkaan evankeliumissa (21:34) Jeesus varoittaa juopottelusta: ”Pitäkää varanne, etteivät juopottelu ja päihtymys tai jokapäiväisen elämän huolet turruta teitä, niin että se päivä yllättää teidät.”
Näin ollen Jeesus ei näyttänyt olleen absolutisti. Toisaalta hän varoitti myös liiallisen alkoholinkäytön vaaroista.
Myös muuten Raamatusta piirtyy kuva, jota voisi luonnehtia linjaksi, joka sallii kohtuuden alkoholin käytössä:
Sananlaskut 3:16: ”Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera.”
Sananlaskut 31:5: ”Juopuessaan he unohtavat lait ja jättävät köyhät oikeutta vaille.”
Saarnaaja 10:19: ” Pidot järjestetään ihmisten huviksi, ja viini ilahduttaa mielen. Ja rahallahan kaiken saa.”
Jesaja 28:7: ”Nuokin ovat viinistä humaltuneita, horjahtelevat väkevien juomien huumaamina: pappi ja profeetta juovat ja horjuvat, viini on vienyt heidät mukaansa. He horjuvat juopuneina, hoippuvat näkyjä nähdessään ja kompastuvat oikeutta jakaessaan.”
Hoosea 4:11: ” Huoruus ja viini vievät kansalta järjen.”
Galatalaiskirje 5:19–21: ”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen.”
Näin ollen ehkäpä Raamatun näkökulmasta alkoholinkäyttöä voisi luonnehtia hyvin tunnetulla sanonnalla: ”Viini on viisasten juoma.”