Nimimerkki ”Teinimarsu” kysyy: ”Miksi Jeesus kuvataan Johanneksen evankeliumissa ´rajumpana´ kuin muissa evankeliumeissa? Esim. ´Jeesus teki nuoranpätkistä ruoskan ja ajoi heidät kaikki temppelistä lampaineen ja härkineen. Hän paiskari vaihtajien rahat maahan ja kaatoi heidän pöytänsä.´ (Joh. 2:15).” ”
Vastaus:
Itse asiassa kuvaus Jeesuksesta tyhjentämässä temppeliä rahanvaihtajista löytyy myös Matteuksen ja Markuksen evankeliumeista. Johanneksen kuvaus on kuitenkin siinä mielessä rajumpi, että Jeesuksen kerrotaan ajaneen rahanvaihtajat nuoranpätkistä tehdyllä ruoskalla rahanvaihtajat ulos temppelistä. Markus ja Matteus eivät mainitse ruoskasta mitään. Kaikissa kolmessa evankeliumissa kuitenkin syy Jeesuksen toimintaan on sama: temppeli on tarkoitettu jumalanpalvelusta ja rukousta varten – markkinoiden paikka on muualla.
Dr. Evl ei ole muuten havainnut, että Johanneksen kuvaama Jeesus olisi jotenkin rajumpi kuin muiden evankeliumeiden kuvaama Jeesus. Myös Johanneksen evankeliumissa Jeesus mm. parantaa ja tekee ruokkimisihmeen.
Toisaalta Johanneksen evankeliumi eroaa merkittävästi synoptisista evankeliumeista eli Markuksen, Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeista. Johanneksen evankeliumista puuttuu monia synoptisissa evankeliumeissa kuvattuja asioita ja toisaalta siinä kerrotaan sellaisista Jeesuksen teoista, joista taas synoptisissa evankeliumeissa ei mainita mitään (esim. Lasaruksen herättäminen kuolleista).
Suurin ero Johanneksen evankeliumin ja synoptisten evankeliumeiden välillä on siinä, että Johannes keskittyy kuvaamaan enemmän Jeesuksen teologista merkitystä kuin Jeesuksen elämään ja opetuksiin keskittyvät synoptiset evankeliumit. Johanneksen evankeliumilla onkin ollut suuri merkitys myöhemmälle kristilliselle teologialle. Esimerkiksi kristillinen oppi kolmiyhteisestä Jumalasta perustuu hyvin pitkälle Johanneksen evankeliumiin.